Gå til hovedindhold

Dagligdagen

Læs mere om vores hverdag

 

 

 

Børnehaven er opdelt i to grupper; ”Boblerne” og ”Fiduserne”, som består af børn i alderen 3 – 6 år, hvor de "hører til" indtil, de skal begynde i skole. Grupperne har ikke faste rum tilknyttet, men kan frit lege over hele huset.

Børnehaven består af forskellige rum med forskellige funktioner: 

Fællesrummet: Her er der borde, skamler, sofa, bøger, puslespil, spil osv. Der er mulighed for at lave stillesiddende aktiviteter og diverse småsysler, hvor man sidder ved bordene. Det er også her vi siger godmorgen, forbereder frugt, indtager en del måltider osv. 

Teatret: Her er der en scene med tæppe, dukketeater, stort spejl, klæd-ud-tøj, CD-afspiller og diverse instrumenter. Der er god gulvplads og mulighed for at lege teater, drama, dukketeater, danse og lave musik.

Krea: Her findes der tusser, papir, perler, maling, sy-ting, karton, maling, sakse, save, staffelier osv. Der er mulighed for kreativ udfoldelse i alle afskygninger. Man må spilde på gulvet og projekter kan blive stående over flere dage.

Motorikrummet: Her er der puder, madrasser, gynger, tove, bolde, hulahopringe osv. Der er mulighed for vilde aktiviteter, masser af bevægelse og motorikleg. 

Fantasien: Her findes der biler, dukker, dyr, riddere, legekøkken, soldater, dukkehuse osv. Der er rig mulighed for at lege rollelege og andre lege, hvor man bruger sin fantasi og bringer legetøjet til live. Her også LEGO, skumklodser, magneter, JOVO, togbane, DUPLO, træklodser osv. Der er mulighed for at bygge og konstruere sine egne seje legeverdener.

Køkkenet: Her er der hævet gulv, så børnene har let adgang til at være med. Der er mulighed for at tilberede eftermiddagsmad eller være med til at bage til særlige lejligheder. Der er som udgangspunkt altid børn med til at lave mad og menuen vælges derefter. 

Uderummet: Her er der legetårne, sandkasser, klatretræer, cykler/køretøjer, rutsjebaner, bakker, gynger, boldbane, bålplads, pizzaovn, hængekøjer osv. Der er mulighed for fysisk udfoldelse, udeleg, naturforsøg, bål, mudderleg, boldspil, drivhus, uforstyrret leg, hulebygning osv. 

kl. 06.30 starter dagen med morgenhygge. Vi dækker morgenbord i fællesrummet og der serveres morgenmad indtil ca. kl. 07.30. Børn og forældre bydes velkommen. Der er fokus på en stille og rolig start på morgenen. De børn, som ikke spiser, kan gå fra og lege. Vuggestuebørnene der møder ind fra morgenen spiser også i fællesrummet.

kl. 07.30 åbnes de forskellige rum efterhånden som der møder flere voksne ind. Der er mulighed for leg i hele huset. Nogle børn hjælper med at skære frugt. 

Kl. ca. 08.45 er der fælles ryd-op-tid.

kl. ca. 09- 09.30 spiser vi formiddagsfrugt i aldersopdelte grupper, hvor vi ofte leger en lille leg, synger en sang eller læser en historie. Ble- og tissebørn hjælpes. Derefter er der mulighed for leg i hele huset. Nogle skal måske på tur, nogle forbereder eftermiddagsmad eller der sættes andre aktiviteter i gang. Børnene har stor indflydelse på, hvad de gerne vil lave - og om de vil være ude eller inde. Hver mandag er fast "ude-dag", hvor de voksne på skift går til gruppemøde.

kl. 11.15 spiser vi madpakker (nogle gange ude og nogle gange inde) og efterfølgende lægges sovebørnene til ro. Alle de andre børn er på legepladsen. Ble- og tissebørn hjælpes. Efterfølgende sætter de voksne sig sammen på legepladsen og får en kop kaffe.

kl. 14.00 serveres der eftermiddagsmad, som nogle af børnene har været med til at tilberede. Efterfølgende er der igen mulighed for leg enten ude eller inde. Ble- og tissebørn hjælpes.

Kl. ca. 16 lukkes de forskellige rum lige så stille ned i takt med, at børnene bliver hentet. Der er kaffe på kanden, så man må meget gerne blive og hygge lidt, hvis man har tid.

kl. 16.15 samles de børn der er tilbage i fællesrummet, hvor der serveres "skrub-af-mad"  i form af knækbrød eller rester fra eftermiddagsmaden. Vuggestuebørnene kommer ud og er sammen med os.

kl. 17.00 lukker børnehaven. (Om fredagen er det kl. 15.30) 

Her er en oversigt over de forskellige måltider i løbet af en typisk børnehavedag:

Morgenmad:

De børn som kommer mellem kl. 6.30 og 07.30 kan spise morgenmad her i børnehaven. Hyldgård sørger for cornflakes, havrefras og havregryn og ofte er der også knækbrød eller hjemmebagte boller.

Frugt:

Kl. 7.30 rydder vi morgenbordet for at begynde med at gøre klar til frugt, hvilket børnene skiftes til at hjælpe med at klargøre på fadene, som sendes rundt i små grupper. Vi spiser frugt ca. kl. 09.00.

Madpakker:

Madpakker spises som udgangspunkt i spisegrupperne. Det er vores holdning at der skal være forskel på hverdag og fest. Det betyder, at vi til festlige lejligheder kan servere kage eller lignende ifb. med madpakker eller til eftermiddagsmad.

Børnenes madpakker sættes i køleskabene i køkkenet. Madpakken bør være i en form som er let at håndtere. Husk navn på madkassen.

Børnene får tilbudt mælk og vand til madpakkerne. Vi køber økologisk minimælk.

Eftermiddagsmad:

Hver dag (undtagen fredag) er der klokken ca. 14 eftermiddagsmad på Hyldgård. Eftermiddagsmaden er som udgangspunkt noget, som børnene har været med til at lave. Vi satser meget på, at eftermiddagsmaden er et hyggeligt afbræk i eftermiddagens aktiviteter.

"Skrub-af-mad":

Omkring kl. 16.15 samles de sidste børn og tilbydes en lille hapser i form af eksempelvis et stykke knækbrød eller rester fra eftermiddagsmaden - ikke som et decideret måltid, men mere som en hyggelig måde at slutte dagen af på.

På Hyldgård ser vi også uderummet som et vigtigt rum.

Vi tror på, at vi, gennem det at være ude, tilbyder børnene nogle rammer og muligheder, som inderummet ikke kan tilbyde. I uderummet har børnene plads og ro til at kunne beskæftige sig med det, som de har allermest lyst til. Lege med hvem de vil og være sammen med de voksne, som de har det bedst med. Her er der højt til loftet og plads til udfoldelse på en anden måden en indenfor. Det er vigtigt, at børn er fysisk aktive og udvikler en god motorik.

I det daglige er vi som udgangspunkt ude at lege efter madpakker, men fx om mandagen har vi "udedag", da de voksne, på skift i Bobler og Fiduser, holder gruppemøder. Derudover bruger vi uderummet som det nu lige passer ind i vores hverdag. Et par gange i ugen tager en flok børn på tur ud af huset - enten til fods eller med vores busser.

 

Den hemmelige hule er ikke det samme, hvis den er overvåget.

Hyldgård er et stort sted og det giver børnene rige muligheder for at finde "voksenfri" områder. Men "voksenfri" betyder ikke, at der ikke er voksne tilstede. Personalet på Hyldgård spreder sig over hele huset/legepladsen og der er altid én i nærheden af børnene. Man kan sige, at vi er der, hvor børnene er – men har samtidig respekt den uforstyrrede leg.

På Hyldgård skal den kreative side af børnene kunne udfolde sig.

Vi gør meget for at der tilbydes børnene en bred vifte af muligheder, vi:

  • maler 
  • tegner
  • klippe/klistrer
  • laver ansigtsmaling
  • bygger nye legeredskaber eller arbejder i værkstedet

Alle ideer og spontane indfald enten fra børn eller de voksne kan realiseres på Hyldgård, og vi gør det gerne! Vi elsker at være nysgerrige SAMMEN med børnene.

 

Hver efterår starter vi op med bjørnebanden for de ældste børn, og mange af dem skal i skole. Grunden til at det hedder "bjørnebanden" er, at ikke alle de børn, som går i bjørnebanden nødvendigvis skal i skole, men kan alligevel have stor glæde af det, som foregår i bjørnebanden.

I bjørnebanden laver vi ting såsom:

  • fede oplevelser sammen
  • styrker de sociale færdigheder
  • cykelture
  • ture til spejderhytten eller andre steder
  • besøger SFO'en og skolen på besøgsdage
  • laver små opgaver etc.
  • laver eksperimenter
  • og alt muligt andet...

Hovedårsagen til bjørnebanden er, at de ældste skal opleve, at få mulighed for at danne tætte relationer til deres kommende skolekammerater og på den måde, være godt rustet til at begynde skolelivet.

 

Herunder kan man se lidt forskellige billeder fra børnehavens dagligdag:

Forrige Næste